‘Motosikletli kuryelerin yüzde 25’i sigortasız’

Sigortasız çalıştırmadan mesleki eğitime, süre sorunlarından iş kazalarına kadar birçok konuda motosikletli kuryelerin sorunlarını MOTKURDER Genel Sekreteri Ergün Pedük’le konuştuk.

Büyütmek için resme tıklayın

Covid-19 salgınının hayatımızı etki altına almasıyla birlikte yaşam tarzlarımızda değişiklikler oldu. Değişimlerden bazıları da hiç şüphesiz çalışma hayatımızda oldu. Bir yandan uzaktan çalışmaya geçen hizmet sektörü bir yandan da çeşitli alanlarda istihdam artışlarına sahne oldu. Bu artışlardan birisi de motosikletli kuryeler. Artışla beraber motosikletli kuryelerin iş sağlığı ve güvenliği noktasındaki sorunları gün yüzüne çıkmaya başladı. İSGhaber.com.tr olarak motosikletli kuryelerin sorunlarına bir mercek de biz tutmak istedik. Sitemize konuşan Motosikletli Kuryeler Derneği Genel Sekreteri Ergün Pedük önemli konuların altını çizdi. Sizler için hazırladığımız söyleşi şöyle:

Motosikleti kurye nedir? Paket servis elemanı nedir?

Paket servis elemanı, geçmişten beri gelen fast food firmalarının kullandığı, her şubenin kendine bağlı elemanının olduğu bir çalışma modeli. Örneğin ünlü pizza restoran zincirlerinden birisi Türkiye’de çok yaygın. Bu restoranlar bulunduğu yerin 5 km yakınına kadar hizmet verir. Haliyle paket servis elemanları restoran olan A noktasından, müşteri olan B noktasına gidiş gelişler sağlarlar. Motosikletli kuryelerin ise A ve B şeklinde iki noktası yoktur. Motosikletli kuryeler A, B, C, D, E… gibi birbirini takip eden noktalara gider. Bu nedenle motosikletli kuryeler iki nokta arasında gidip gelmek yerine sabahtan akşama kadar devamlı trafiğin içinde olan bir sistemi uygular. O yüzden teorik olarak birbirinden ayrılmaktadır.

Paket servis elemanlarının yemeği bir yere yetiştirmek gibi bir zaman problemleri var… Bu problemin ana kaynağı nedir?

Bahsini ettiğim ünlü pizza restoran zinciri Türkiye’ye “30 dakikada teslim, 30 dakikayı geçerse pizzanız ücretsiz” kampanyasıyla girdi. Bu zamana kadar paket teslim süreleri çok önemsenmiyordu. Bununla birlikte bu algı yerleşti. Bir pizzanın hazırlanması 3 dakika, fırına girip çıkması 6 dakika, paketlenmesi ve motora yüklenmesi 4 dakika. 5 km’lik bir lokasyonda ürün gecikmeden adresine teslim ediliyor. Fakat bu zincirin kuralı 5 km. Diğer restoranlar için bu geçerli değil. Bazı restoranlar 20 km’lik lokasyona bile hizmet ediyor. Fakat beklentiler çok daha kısa sürede teslim edilmesi yönünde oluyor. 20 km’lik bir mesafenin 5-6 dakika gibi bir süre içinde teslim edilmesi imkânsız. Bu seferine de servis elemanı yetiştirmek için trafikte risk almaya başlıyor. Bu durumda da kaza kaçınılmaz oluyor.

Peki bu hızlı teslimat konusu nasıl çözülebilir?

En başta paket servis tedarikçi ve zincirleri süre konusunda tüketiciyi doğru bilgilendirmeli. Tüketicide bir duyarlılık yaratılması gerekiyor. Tek başına bunlar da değil tabi. İş hacmine uygun sayıda paket servis elemanı istihdam edilmesi gerekir. Tüketici siparişi verdikten sonra kolundaki saatten geri sayımı başlatıyor. Sipariş süresi 25-45 dakika arasında verildi diyelim. Sipariş 25 dakikada ulaştığında mutlu olur, 45 dakikada ulaştığında memnun olursunuz. Ama 46 dakikada ulaştığında memnun olmazsınız. Fakat sipariş ettiğiniz yemek bazen 5 dakikada çıkabilirken, mutfakçının yoğunluğu veya hatasından dolayı 20 dakikada da çıkabilir. Ama fatura her zaman paket servisçiye kesilir. Bu yüzden teslim süreleri konusunda genel bir tüketici bilgilendirme eğilimine gidilmeli. Bunun için tahmini teslim süresi verirken yemek hazırlandıktan sonraki teslim etme süresi verilmelidir. Ayrıca paket servis elemanlarının asansöre binmesinin yasaklanması, site içine motosikletiyle girmesinin engellenmesi gibi durumlar da oluyor. Bu da sorunlardan bir tanesi.

Motosiklet ehliyeti alma süreçleri hakkında ne düşünüyorsunuz?

A1 sınıfı ehliyet alma yaşı 16. Yani 17 yaşındaki kişi paket servis elemanı olarak çalışabilir mi? Çalışabilir. Fakat iş hukukuna göre o işi yapamaz. Çünkü 17 yaşındaki çalışan genç işçi olarak geçer ve paket servis elemanlığı yapması kanunen aykırıdır. Fakat bunu kim denetliyor? Maalesef kimse bu konuyu denetlemiyor…

Paket servis elemanlarının kayıt dışı çalışma oranlarıyla ilgili bir araştırmanız var mı?

İstanbul’da Adalar hariç toplamda 960 mahalle var. Ortalama her mahallede 20 paket servis elemanı var. Sadece İstanbul’da 20 bine yakın paket servis elemanı var Açık ve net bir şekilde söyleyebilirim ki İstanbul’daki paket servis elemanlarının yüzde 25’i sigortasız olarak çalıştırılıyor. Bu rakama İstanbul’un tüm ilçelerindeki işletme, paket servis elemanlarının hesaplamasıyla ulaştık. Hatta şöyle bir durum var; işletmeye değil şahsına ruhsatlı sigortasız çalıştırılan paket servis elemanlarına kaza yapmaları halinde “sakın burada çalıştığını söyleme” deniyor. Zaten motosikletinin üzerinde o restoranın markası da yazılı olmuyor, böylelikle iş kazası da sayılmamış oluyor.

Paket servis elemanı ve motosikletli kurye işi bir meslek mi? Mesleki yeterlilik tanımlaması için çalışmanız var mı?

2018 yılındaki başvurumuz sonucunda Mesleki Yeterlilik Kurumunca meslek tanımlaması yapıldı. Fakat az tehlikeli işyerlerinde çalıştığımız için mesleki yeterlilik belgesi şimdilik zorunlu tutulmuyor. Fakat tehlike sınıfı olarak çalıştığımız işyerinin ana çalışma konusu az tehlikeli olabilir, ama bizler tehlikeli iş yapmaktayız. O yüzden mesleğin tehlike grubundan yola çıkarak değerlendirme yapılmalı ve kesinlikle mesleki yeterlilik belge zorunluluğu getirilmelidir.

Ekli Dosyalar

27 May 2021 - 12:03 -

Muhabir Murathan Demirkıran


TÜM RÖPORTAJLAR GÖSTER

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı değil haberi geçen ajanstır.


ERZİNCAN B SINIF İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

Erzincan Merkez Osgb bünyesinde çalışmak üzere B sınıf iş güvenliği uzmanı aranmaktadır. Mail adresinden cvlerinizi bekliyoruz.

ERZİNCAN MERKEZ OSGB

C sınıfı İş Güvenliği

Halkalı Yenihavalimanı Metro projesinde görev alacak 6 çalışma arkadaşı aramaktayız. Projede konaklama konusunda yardımcı olunacaktır. Detaylı bilgi i...

0(850) 259 44 55 BİR ORTAK SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMLERİ

C sınıfı İş Güvenliği

Halkalı Yenihavalimanı Metro projesinde görev alacak 6 çalışma arkadaşı aramaktayız. Projede konaklama konusunda yardımcı olunacaktır. Detaylı bilgi i...

0(850) 259 44 55 BİR ORTAK SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMLERİ

AYDIN -C SINIFI İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

Aydın 950 yataklı şehir hastanesi şantiye projesi için firma bünyesinde tam zamanlı olarak saha denetimi yapacak C sınıfı belgesine sahip İş Güvenliği...

ZEY YAPİ

ANTALYA B SINIF İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

Antalya'da faaliyet gösteren Falez Ortak Sağlık ve Güvenlik Biriminde görev alacak B sınıfı iş güvenliği uzmanı aramaktayız. -Aktif araç kullanabilen...

FALEZ İŞ SAĞLİĞİ VE İŞ GÜVENLİ̇Ğİ̇ ÖZEL EĞİ̇Tİ̇M DANİŞMANLİK Tİ̇CARET Lİ̇Mİ̇TED Şİ̇RKETİ̇

KAHRAMANMARAŞ B SINIFI İŞ GÜVENLİK UZMANI

B sınıfı iş sağlığı ve güvenliği belgesi olan elemana ihtiyaç vardır.

0(344) 235 18 46 İŞMAR ÇEVRE LABAB.İ̇ŞSAĞ.VE GÜV.YA.DAN.EĞSAN.VE Tİ̇C.LTD.ŞTİ̇.

KAHRAMANMARAŞ A SINIFI İŞ GÜVENLİK UZMANI

A sınıfı iş sağlığı ve güvenliği belgesi olan elemana ihtiyaç vardır.

0(344) 235 18 46 İŞMAR ÇEVRE LABAB.İ̇ŞSAĞ.VE GÜV.YA.DAN.EĞSAN.VE Tİ̇C.LTD.ŞTİ̇.

ANTALYA C SINIF İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

TERSANEDE DEVAMLI GÖREV YAPACAK C SINIFI İSG UZMANI SAHA DENETİMLERİ VE BUNUN YANI SIRA OFİS DE PERSONEL VE İSG İLE ALAKALI İŞLERİN TAKİBİNİ YAPACAK P...

NEBULA YAT SANAYİ̇ VE Tİ̇CARET ANONİ̇M Şİ̇RKETİ̇

İZMİR C SINIF İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

İlgili bölümden mezun ve deneyimli, fabrika ve saha içerisinde ilgili iş izinlerinin takibi, düzenlenmesi, sahada bulunan personellerin İSG konusunda...

ARON OTOMASYON İNŞAAT ENERJİ̇ SANAYİ̇ VE Tİ̇CARET ANONİ̇M Şİ̇RKETİ̇

ANTALYA C SINIF İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

Ofiste evrak düzenleme, ofis programlarına hakim. Esnek çalışmaya uygun. B sınıf ehliyete sahip aktif araç kullanabilen, Antalya ve ilçelerinde C sını...

UYUM ORTAK SAĞLİK GÜV.B.Ç.V.M.M.Ö.S.ÖZ.EĞT.Hİ̇Z.Tİ̇C.LTD.ŞTİ̇.