Yıkımı yapılacak binalarda yerel yönetimlerin asbest denetimlerinin sorumluluğu

ASBEST ENVANTER RAPORU

Asbestli malzeme/tehlike belirleyerek riski değerlendirmesi yapmak için asbest araştırmaları yapılır. Araştırmalar deneyimli personel tarafından gözle kontrol edilerek gerçekleştirilir. Muayene sırasında analiz için uygun malzeme numuneleri alınır.

6306 sayılı kanuna dayanarak Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri tarafından ilçe belediyelerine yıkımı yapılacak binalar için asbest ve tehlikeli madde envanter raporu hazırlanması için genelge gönderilmiştir.

Yapılan risk değerlendirmesine göre örnekleri alan kişi, tarih, örnek alınan yerler, bina ekipmanın genel görselleri, asbestin nerelerde bulunduğu veya bulunmadığı fotoğraflarla ayrıntılı olarak raporlanır (Şekil 4).

Şekil 4. Asbest Envanter Raporu

Örnek olarak alınan 10 ile ait 175 ilçe belediyesi üç gruba ayrılmıştır. Kentsel dönüşümün yapıldığı veya yapılacağı binalardan Asbest envanter raporunu tamamen kontrol eden belediyeler düşük riskli (Yeşil), kısmen kontrol eden belediyeler orta riskli (Turuncu) ve kontrol etmeyen belediyeler yüksek riskli (Kırmızı) olarak düzenlenmiştir (Tablo 1). Ayrıca Tablo 1’de bina yıkımlarında asbeste maruziyeti söz konusu olduğu için etkilenen nüfus sayıları da gösterilmektedir.

Tablo 1. Belediyelerin asbest envanter raporu araştırması

Yapılan araştırmada örnek olarak alınan ve nüfusu 15 462 452 olan İstanbul iline ait 39 ilçeden 7 ilçe belediyesinde (Şişli, Kağıthane, Bağcılar, Beşiktaş, Kadıköy, Ataşehir, Maltepe) yıkılacak tüm binalarda asbest denetimi tam olarak yapıldığı için düşük riskli olarak tespit edildi.  12 ilçe belediyesinde (Silivri, Büyükçekmece, Avcılar, Eyüp, Sarıyer, Sultangazi, Esenler, Zeytinburnu, Beyoğlu, Üsküdar, Ümraniye, Tuzla) ise yıkılacak tüm binalarda asbest denetimi orta derecede yapıldığı için riskli olarak tespit edildi. Geri kalan 25 ilçe belediyesinde (Çatalca, Arnavutköy, Beylikdüzü, Esenyurt, Başakşehir, Küçükçekmece, Bakırköy, Bahçeli evler, Bayrampaşa, Gaziosmanpaşa, Fatih, Beykoz, Çekmeköy, Sancaktepe, Sultanbeyli, Kartal, Pendik, Şile, Adalar, Güngören) ise asbest denetiminin olmadığı görülmüş ve riskli olarak tespit edilmiştir.

Şekil 5. İstanbul’un 39 ilçesine ait Asbest Denetim Haritası

İstanbul’un en kalabalık iki ilçesi Esenyurt (957398 kişi) ve Bağcılar (789633 kişi)’da yıkımı yapılacak binaların asbest denetimi olmadığı için o ilçede yaşayan nüfus asbeste maruz kalacaktır.

Mersin ilinde ise asbest denetimi açısından 1’i az riskli (Yenişehir) 12’si çok riskli) olmak üzere toplamda 13 ilçesi mevcuttur (Şekil 6). Nüfusu en kalabalık ilçesi olan Tarsus (346715) asbest denetiminin zayıf olduğu çok yüksek riskli gruptadır.

Şekil 6. Mersin İline ait Asbest Denetim Durumu Haritası

SONUÇ

Yıkım zamanı gelen binalarda asbest içeren maddelerin varlığının tespiti ve asbest liflerinin saçılmaması ve uzaklaştırılması hem çevrede yaşayan insanlar için hem de çalışanlar için oldukça dikkat edilmesi gereken bir konudur. Belediyeler asbestin zararlarından korumak için yıkılması kararlaştırılan binalardan asbest envanter raporu istemek ve denetimini yapmak zorundadır.

Bu çalışmada 10 il örnek olarak seçilmiş ve toplamda 175 ilçe belediyesinden yıkılacak olan binalara ait asbest envanter raporunun varlığı araştırılmıştır. Asbest denetiminin tam yapıldığı belediyeler “az riskli”, orta derecede denetim yapan belediyeler “riskli” ve asbest denetimi zayıf olan belediyeler ise “yüksek riskli” olarak gruplandırılmıştır. Araştırma sonunda 175 ilçe belediyesinden İstanbul’da 7, Mersin’de 1 belediye olmak üzere toplamda 8 belediye asbest denetimini tam olarak yapmaktadır. Yine İstanbul’da 12 belediye denetimi orta derecede yapmaktadır. Geriye kalan 155 ilçe belediyesinde ne yazık ki asbest denetimi yapılmamaktadır.

İstanbul’un nüfusu en kalabalık olan ilçesi Esenyurt (957398 kişi) ve Bağcılar (789633 kişi)’da asbest denetimi zayıf olduğu için bu ilçede yaşayan toplam 1 747 031 kişi asbeste bağlı hastalıklara yakalanma tehlikesi vardır.

Ev sahibinin güvenliğini sağlamak için çalışma tamamlandıktan sonra hava örnekleri alınmalıdır. Kaldırma işlemi sırasında; HEPA vakumu, onaylı solunum cihazları ve tek kullanımlık giysiler kullanmalıdır.

Yıkım sırasında asbesti yapıştıran kimyasallar ve suya gibi toz bastırma yöntemleri kullanılmalıdır.

Yerinde inceleme yapılmadan yıkılacak binalar için "Asbest yok" belgesinin kağıt üzerinde düzenlenmemesi ve durumun ticari gelir kaynağına dönüştürülmemesi, bölgede yaşayan insanların sağlığı için önemlidir. Genel ve yerel yönetimlerin bu konudaki kontrollerini artırmaları gerekmektedir.

İSG Haber Telegram grubumuza katılmak için tıklayınız

İSG Haber Twitter sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Linkedin sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Instagram sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Google İşyeri sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Facebook sayfamızı takip etmek için tıklayınız

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Gül Uslu - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı isghaber.com.tr | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı değil haberi geçen ajanstır.

01

Eşref Atabey - 15 Ocak 2022 tarihinde İGS haberde yayımlanan ‘’Yıkımı yapılacak binalarda yerel yönetimlerin asbest denetimlerinin sorumluluğu’’ hakkında değerlendirmem. Dr. Eşref Atabey-Jeoloji Yüksek Mühendisi-Tıbbi Jeoloji Uzmanı. 18.1.2022

Makalenin başlığı ile metin uyuşmamaktadır. Doğrudan ''Asbest Envanter raporu''ndan söz edilmiş. Başlık ‘’Asbest Envanter Raporları ve Belediyelerin sorumluluğu’’ olabilirdi. Asbest envanter raporu denetlemesine göre, yerleşimleri düşük riskli, orta riskli ve yüksek riskli diye sınıflamak, kuramsal bir ayrım olup, asbest maruziyeti altındaki nüfusun sayısını çizelgelerle, haritalarda göstermek, araştırmalara dayanmayan, bilimsel yönü tartışmalı ve anlamsız olup, bu durum kamuoyunu yanıltma, hatalı yönlendirme ve uygulamalara yol açabilecektir.

İlçe belediyelerince yıkılacak binalar için asbestten arındırılmış raporu alınır ve yürürlükteki yasa ve yönetmeliklere uygun yıkım işlemi yapılır. Envanter denetimi yapılan binalar asbestsiz, denetimi yapılmayan binalar asbestlidir diye bir durum söz konusu olamaz. Asbest denetimi yapıldığı için bazı ilçelerde yaşayan nüfusun asbeste maruz kalmayacağı gibi bir anlam çıkmakta.

Mersin Yenişehir az riskli gösterilmiş. Yenişehir’de yıkımı yapılacak binalar, asbest riski taşımıyor mu? İstanbul’da 7, Mersin’de 1 belediye asbest envanter raporunu denetlediği için, yıkımı yapılacak binalarda asbest bulunmamakta mı? Söküm için öneriler gelişigüzel ifade edilmiş.

Bu şekilde envanter raporları üzerinden binaları risk gruplarına ayırmak araştırmadan yoksun, gereksiz ve doğru değil. Yıkımı yapılacak her bina için asbest sökümü kuralları uygulanmalı. Tüm belediyeler asbestten arındırılmış raporuna dayalı yıkıma izin vermeli.

Binaları asbest riski bakımından bir takım sınıflamalara ayırmak, Belediyelerin Yasa ve yönetmeliklerde belirlenen görevlerini yapmamalarına gerekçe oluşturmaktan başka bir işe yaramayacaktır.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 18 Ocak 14:40
03

GlUslu - @Eşref Atabey 01 nolu yoruma cevabı: Eşref bey, öncelikle yazıya gösterdiğiniz ilgi ve önerileriniz için teşekkür ederiz.

Şunu söylemeliyim ki; başlık konusunun, dediğiniz şekilde olması açısından çok düşünüldü. Bilimsel bir araştırmanın ufak bir bölümü burada yayınlandı. Bu çalışma oluşturulmadan önce başlığın hukuki boyutu araştırıldı. Hukuk dalında akademisyen olan hocalarımızdan fikir alınarak başlık bu şekilde oluşturuldu.

İkinci olarak araştırmanın Bilimsel olmadığı, tartışmalı ve anlamsız olduğu yönündeki eleştirileriniz tamamen asılsız ve mesnetsizdir. Araştırmalar bizzat belediyelerle resmi şekilde görüşülerek ASUD (Asbest Söküm Uzmanları Derneği) bilgisi ve yönlendirmesi dahilinde gerçekleştirilmiştir. Veriler Coğrafi Bilgi Sistemine aktarılarak sınıflandırma yapılmıştır. Asbest içeren yapılara ait bilgilerin ve maruz kalabilecek kişiler sayılarının belediyelerde olup olmadığı incelenmiş, herhangi bir yıkım/doğal afet nedeniyle Asbeste maruz kalınıp kalınmayacağı farkındalığı incelenmiştir. "Yüksek risk" belediyelerin sınırları dahilinde bulunan asbest içeren yapıları kontrol etmediği anlamındadır.

Yani yazıda eleştirdiğiniz şekilde Asbest envanter raporu olan belediyelerde asbeste maruz kalınmayacaktır gibi bir ifadenin olmadığı aşikardır.

Denetimi yapılan binaların Asbest içermediği ifadesi çalışmada bulunmamaktadır. Aksine denetim yapan belediyeler herhangi bir yıkım durumunda Asbest maruziyeti olacağı ve önlem alınması gerektiğinin farkındadırlar.

Söküm önerileri çalışmanın ana konusu değildir. Burası haber dergisi olduğu için ne yazık ki kısaltılarak birkaç örnekle konunun desteklenmesi hedeflenmiştir. Asıl hedefimiz belediyelerin asbestli yapılarla ilgili farkındalığının belirlenmesidir. Söküm işi biliyorsunuz ki Asbest Söküm Uzmanlarının ve çalışanlarının görevidir ve bu konu için özel eğitim alınması gereklidir. Eğitimleri ve konuları bu makale içerisinde ifade etmenin hiçbir anlamı yoktur.

Önerileriniz ve ilginiz için tekrar teşekkür eder Asbestsiz bir hayat dilerim.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 19 Ocak 08:54
02

Eşref Atabey - @Eşref Atabey 01 nolu yoruma cevabı: Yorumda geçen İGS'yi ''İSG'' olarak düzeltiyorum. Eşref Atabey

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 18 Ocak 15:28

KIRIKKALE | B SINIFI İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI (2)

OB Sınıfı iş güv uzmanı O 2 B Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı Kırıkkale/Üniversite karşısı → Yüksek hızlı tren projesinde alt yapı üst yapı tecrübeli...

0537 428 3884 AKTİF HEKİMLER OSGB

BURSA | B SINIFI İŞ GÜVENLİĞİ UZMANİ

B Sınıfı iş güvenliği uzmanı BURSA/NİLÜFER'DE HAFİF RAYLI SİS PRJ EN AZ 6 AY ALT YAPI ÜST YAPI TEC. İLETİŞİMİ GÜÇLÜ 6331 SAYILI KANUNA HAKİM TAKIM...

0537 428 3884 AKTİF HEKİMLER OSGB

Sağlık

İstanbul/Maltepe şantiyesinde Osgb bünyesinde görevlendirilmek üzere İş yeri hekimine ve sağlık personeli ihtiyacımız bulunmaktadır. İlgilenen arkad...

AKTİF1 OSGB

SİVAS MERKEZ İŞYERİ HEKİMİ

Sivas Merkezde NETA OSGB bünyesinde görevlendirilmek üzere tam zamanlı işyeri hekimi alınacak.  İrtibat Dr. Mehmet Gülsever 0505 232 04 88

0505 232 04 88 NETA OSGB

Bursa | C sınıfı iş güvenliği uzmanı

Bursa/Nilüfer'de HRS Projesinde görevlendirilmek üzere Tam zamanlı C sınıfı iş güvenliği uzmanı Alt yapı ve üst yapı tecrübeli Ekip çalışmasına uy...

0537 428 38 84 AKTİF HEKİMLER

BURSA | B - C İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

Bursa Nilüfer'de hafif raylı sistem projesinde 4 yıl süreyle bizimle ekip arkadaşı olmak isteyen kişiler CV'lerini [email protected] mailine ya d...

0537 428 3884 AKTİF HEKİMLER OSGB

İSTANBUL | C SINIFI İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

İstanbul Maltepe'de devam eden inşaat projemiz için Tim Osgb bünyesinde tam zamanlı çalışabilecek Bay C Sınıfı İş Güvenliği Uzmanına ihtiyacımız vardı...

0 543 465 9775 TİM OSGB

SİVAS C SINIF İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

ACİL!Sivas'ta aynı firma için 2 adet C sınıfı iş güvenliği uzmanı alımı yapılacak. Çalışma süresi en az 1 yıl olacak. CV'lerinizi 0507 810 00 72 irtib...

0507 810 00 72 GÜVEN OSGB

ANKARA/ ERYAMAN | C SINIFI UZMAN/TEKNİKER

- İnşaat tecrübeli - Ankara Eryamanda ikamet eden - Saha denetim ve gözetimi yapabilecek [email protected] Whatsaap'tan 0537 428 38 84

0537 428 38 84 AKTİF HEKİMLER OSGB

ANKARA | A - B İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI

Ankara Mamak'ta OSGB bünyesinde haftanın 3 günü çalışabilecek, OSGB tecrübeli, 6331 sayılı kanuna hakim, aktif olarak manuel araç kullanabilen, iş güv...

0537 428 38 84 AKTİF HEKİMLER OSGB